X
تبلیغات
وبلاگ تخصصی ویولن - مقاله های تخصصی





























وبلاگ تخصصی ویولن

پویا درویش

آیا تکنولوژی می تواند صدای ویولن های 300 ساله را بهبود بخشد؟

 

ویولن های امروزی ممکن است شبیه به مدل های سیصد سال پیش استرادیواریوس و یا گوارنری باشند، اما در روش های مختلفی استفاده می شوند. همچنین در آن زمان ها، ویولن ها تنها در کنسرت ها نواخته می شدند، اما امروزه صدای آن ها، ضبط نیز می شود. بنابراین ممکن بود که یک کنسرت ویولن بزرگ، به خوبی با صدای خواننده همراهی نکند. برای این موضوع، cnet.com به سراغ ویولن سازی معروف رفته است. تنها چند بلاک دورتر از مرکز لینکُلن و دانشکده جولیارد در شهر نیویورک، فروشگاه ویولون ساز معروف، دیوید سگال، قرار دارد. او تجربه ای بزرگ در این زمینه دارد، بنابراین می تواند به ما در دانستن تفاوت های تکنولوژی ساخت ویولن کمک کند.

فناوری ساخت ویولن در طول ۳۰۰ سال گذشته، تغییر چندانی نکرده است. سگال این موضوع را در قالبی ساده بیان می کند: شما تکه ای چوب بر می دارید، توسط هوا آن را خشک می کنید، توسط اسکنه (قلم) آن را می تراشید و سپس آن را با پوست یا چسب استخوانى خرگوش می چسبانید. سر انجام هر ویولن ساز، با روغن های جلای مخصوص به خود، به آن طرحی می بخشد. سگال می گوید: با این که طراحی میزان سازی بر روی ویولن های امروزی بهبود یافته و این سازها برای کوک کردن آسان تر شده اند، اما من از این تکنولوژی ها برای ابزارهای خود استفاده نمی کنم.

او همچنین کار تعمیرات ویولن، ویولا (ویولن‌بزرگ یا ویولن آلتو) و ویولن سل را نیز انجام می دهد.

 

قیمت ویولن های تولید انبوه از حدود 1,000 دلار شروع می شود و سگال اذعان می دارد که تنها برخی از آنها ممکن است صدای مناسبی داشته باشند. ویولن های دست ساز امروزی، با قیمت حدود 8,000 دلار شروع شده و تا 60,000 دلار ادامه پیدا می کنند. ویولا ها و ویولن سل ها نیز، بسیار گران تر می باشند. قیمت دستگاه های سگال، به مدل های برتر این رده ها نزدیک است اما او حدود ۲۰۰ ساعت کار را بر روی ساخت یک ویولن صرف می کند. اگر صدای ساز مورد علاقه وی نباشد، او آن ساز را از رده خارج کرده و در آتش می سوزاند. سگال در این باره می گوید: "کمتر از دو دقیقه زمان برای سوختن یک ویولن کافی است."

نوازندگان برای امتحان ویولن، ویولا و ویولن سل های سگال، از نمایشگاه او بازدید می کنند. تنها مساله ی پیدا کردن ابزار مناسب مطرح نمی باشد بلکه دستگاه های سگال از بهترین انواع برای انگشتان، فشار قوس و همچنین راحتی در استفاده می باشند.

وقتی که از سگال پرسیده شد که چه چیزی باعث می شود که یک ویولن دارای صدای بهتری نسبت به ویولن های دیگر باشد، او پاسخ داد: " این موضوع مربوط به کیفیت، طرح ریزی و قدرت آن می باشد." در مورد زیبایی و صدای ویولن، سگال شرح داد: "شما می توانید صدا داشته باشید و می توانید صدا داشته باشید؛ این پالتی است که شما می توانید از یک دستگاه بگیرید و یا نه." فقط صدای ویولن مهم نیست بلکه قوس نیز دارای اهمیت است و سگال در این مورد می گوید: "ابتدا شما یک ویولن می خرید، سپس ما یک قوس با آن مطابق می کنیم." انحنا و تعادل قوس، بسیار مهم می باشند.

دایان ملون به زیبایی تفاوت یک ویولونیست و یک موسیقیدان را بیان می کند. او می گوید: "شما می توانید یک ویولونیست بسیار خوب باشید، اما نه یک موسیقیدان بزرگ." به عبارت دیگر، همه تکنیک ها وجود دارد، زیر و بمی صدا فوق العاده است، فاصله گذاری نت ها خوب است، اما چیزهایی را که به شما می گویند، احساس نمی کنید. با شنیدن آثار موسیقیدانان بزرگی همچون موتزارت و بتهوون، واقعا صدای موسیقی را می شنوید نه فقط نت ها. ویولونیست های زیادی وجود دارند اما تعداد کمی موسیقیدان بزرگ داریم.

سگال از دومین نسل سازندگان ابزارهای موسیقی می باشد. او پسر مندل سگال است کسی که ماندولین و گیتار را ساخته است. دیوید سگال فارغ التحصیل مدرسه بین المللی ساخت ویولن از کرمونای ایتالیا می باشد.

 منبع : top in earth

نوشته شده در دوشنبه 25 شهریور1392ساعت 12:59 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

بتهوون، خالق ناشنوای آثار ماندنی در عالم موسیقی

شهر بن هر ساله در ماه سپتامبر میزبان برگزاری جشنواره‌ی بتهوون است. لودویگ فان بتهوون که در سال ۱۷۷۰ در شهر بن به دنیا آمد، یکی از نوابغ عالم موسیقی محسوب می‌شود و سمفونی‌های او، از جمله سمفونی نهم، شهرتی جهانی دارند.

سر کلاس درس پزشکی، استادی از دانشجویان می‌پرسد: اگر دو تن از شما، زن و شوهر الکلی و سیگاری باشید و در خانه دائم داد و دعوا و کتک‌کاری داشته باشید، آیا بچه‌ی در راهتان را سقط می‌کنید یا به دنیا می‌آورید؟ همه یکصدا به سقط رأی دادند. استاد گفت: با این ترتیب شما بتهوون را هم سقط می‌کردید.

به نظر می‌رسد که بتهوون سمبل لجاجت و مخالفت با همه‌ی قانون‌های طبیعت و تربیت بوده باشد: کودکی که به جای رفتن به مدرسه، به زور پدر پای پیانو می‌نشیند، هنرمندی که با اشراف و درباریانی که می‌توانند پشتیبانانش باشند سر ستیز دارد و هزینه‌ی زندگی‌اش را از راه کنسرت‌ها و فروش آثارش تأمین می‌کند، و ناشنوایی که برجسته‌ترین آثار شنیدنی را خلق می‌کند.

 

دوران سخت کودکی

پدر بتهوون که خود در کار موسیقی بود، خیلی زود به استعداد پسرش پی برد و حتا برای اینکه همه او را با موتزارت مقایسه کنند، به محض آنکه لودویگ هشت ساله توانست در حد کنسرت پیانو بنوازد، شناسنامه‌اش را دو سال پایین آورد تا بتواند بگوید، لودویگ هم مانند ولفگانگ آمادئوس موتزارت در شش سالگی کنسرت داده است.

اما نبوغ لودویگ فان بتهوون در نواختن پیانو و اجرای آثار گذشتگان نبود. او آفریننده‌ی سبکی تازه در موسیقی بود که اگرچه هنوز یک چشمش به دنبال قاعده‌های کلاسیک می‌گشت، اما چشم دیگرش سبک رمانتیسم را می‌دید. از این رو می‌توان آثار او را در نوع کلاسیک رمانتیک طبقه‌بندی کرد، اما نباید از یاد برد که برخلاف هواداران مکتب رومانتیسم، بتهوون دربرابر جهان درون، جهان بیرون یعنی جهانِ واقعیات را هم می‌دید و آثارش همیشه برای جهانیان پیامی دارد.

بقیه در ادامه مطلب ...

 


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 22 شهریور1392ساعت 2:0 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

نتیجه نظر سنجی از ۳۵۰۰ نفر از علاقمندان ویولن راجع به " انتخاب نوازنده ویولن مورد علاقه خود " که طی ۲۰ ماه اخیر انجام شد را می توانید به شرح زیر مشاهده نمایید.

بدیهی است که این نتیجه نشانگر برتری هیچ یک از اساتید زیر به یکدیگر نیست و هر یک در سبک و زمینه خود حرف اول را می زنند. بلکه تنها نمایانگر سلیقه بازدید کنندگان این وبلاگ است.

 

بیژن مرتضوی     ۲۶.۹ ٪

پرویز یاحقی       ۲۶.۶ ٪

شادمهر عقیلی  ۲۱.۷ ٪

اسدلله ملک       ۸.۲ ٪

حبیب الله بدیعی ، ابوالحسن خان صبا ، مهندس همایون خرم و علی تجویدی در رده های بعد قرار دارند.

 

نوشته شده در یکشنبه 7 آبان1391ساعت 15:30 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

خانواده ویولن شامل سه ساز ویولن، ویولا و ویولن سل است. این سازها به ترتیب در منطقه زیر و میانی و بم صدا می‌دهند. ساز کنترباس از این خانواده نیست و در خانواده ویول قرار دارد.

این خانواده از سازها در سده ۱۷ در ایتالیا پدید آمدند.

                 

       ویولن                      ویولا                  ویولن‌سل                 کنترباس (عضو خانواده ویول)

برای توضیحات سازهای ذکر شده به ادامه مطلب مراجعه کنید...

 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه 22 تیر1391ساعت 15:1 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

داشتن انقباضات عضلانی و همچنین استرس در هنگام نواختن را در هنگام تمرینات کمتر متوجه میشوید، چراکه در زمان تمرین با خیالی آسوده در خانه و برای خودتان مینوازید! اما چرا وقتیکه که برای کنسرت و یا اجرا در برابر دیگران حاضر میشوید این استرس و انقباضات خود را نشان میدهد؟ در این مقاله به ذکر چند نکته بسنده میکنیم و سعی میشود تا در مطالب آتی به سراغ حافظه ناخود آگاه و خود آگاه برویم و کشف این نکته که در هنگام تمرین و اجرا چه اتفاقی برای نوازنده می افتد.

چندین مورد که موجب استرس در نوازندگی میشود :


تمرین طولانی مدت بدون هیچ وقفه و استراحت بالاخص نوازندگی با سرعت بالا که زمانی برای استراحت عضلات در آن وجود نداشته باشد. تمرینات بیش از حد ناشی از هراس و اضطراب ناشی از کنسرت و امتحان نیز میباشد؛ هنگامی که باید یک قطعه جدید را در یک زمان کوتاه اجرا نمایید و یا زمانیکه اجرایی در برابر تماشاگران دارید و همچنین در زمان امتحان.

منبع : گفتگوی هارمونیک

بقیه در ادامه مطلب.....


ادامه مطلب
نوشته شده در یکشنبه 14 خرداد1391ساعت 16:18 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

قابل توجه چپ دستان ...

سوالات زیادی در مورد چپ دست بودن و اینکه ضعف محسوب میشه یا نه پرسیده میشه ....

 

اولا باید بگم که چپ دست بودن به هیچ عنوان ضعف نیست ولی شدیدا پیشنهاد می کنم که با دست راست آرشه بکشید.

چون وقتی که ویولن رو برای بار اول دست میگیرید متوجه میشید که فرقی نمیکنه با کدوم دست ساز رو نگه دارید و در هر دو حالت ناتوانید.

پس چه بهتر که خودتون رو از بقیه جدا نکنید و مثل یه راست دست ساز رو نگه دارید.

امیدوارم که دیگه ابهامی در این مورد وجود نداشته باشه.

 

بیوگرافی    گفتگو با اساتید برجسته ویولن

ویولن     دانلود نت    دانلود آهنگ و آلبوم موسیقی

نوشته شده در سه شنبه 13 اردیبهشت1390ساعت 15:38 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

نیکولو پاگانینی را موسیقی‌دوستان ترو تازه با کامپانلا می‌شناسند که موومان سوم از کنسرتوی ویولن شماره دو اوست. اما برای کهنه‌کاران شیفته موسیقی، نام پاگانینی مرادف است با بیست وچهار کاپریس اپوس یک، کنسرتوی رماژور اپوس شش، سوناتهای ویولن، و آثاری برای گیتار.

نیکولو پاگانینی به سال 1782 در شهر جنوای ایتالیا متولد شد، نیم قرن پس از آن که پیترو لوکاتلی در بیست وچهار کاپریس خود اولین بار تکنیکهای جدید و فوق‌العاده مشکل ویولن را وارد کرد. این تکنیکها از قبیل آرپژهای چهار سیمی، دبل کوردهای فاصله دهم (دو نت بعد از اوکتاو!)، پیتزیکاتوی دست چپ، و هارمونیکها در آثار پاگانینی هم راه یافت و انگشت‌گذاری سه اوکتاو روی چهار سیم با انگشتهای ثابت هم به آنها اضافه شد، کاری که فقط از پاگانینی با انگشتهای فوق کشیده برمی‌آمد.

اما در زمان پاگانینی این تکنیکها به قدری بدیع و غریب بود که داستانهای پریان برایش می‌ساختند. مثلا، او روح خود را به شیطان فروخته و این اجراهای عجیب همانا کار ابلیس است. این یکی اما سندش مانده، روزی بعد از آن کنسرت معروف، که پاگانینی برای هنرنمایی هر از گاهی یکی از سیمهایش را به تعمد پاره می‌کرد تا سرانجام یک سیم باقی ماند فقط، باری آن روز، منقدی چنین نوشت که دیشب پاگانینی جوان برنامه‌اش را با چهار سیم شروع کرد، واریاسیون دوم را روی سه سیم ادامه داد، واریاسیون بعدی را روی دو سیم نواخت، و کارش را با فقط یک سیم به پایان برد... فقط کسی می‌تواند با او برابری کند که بتواند بدون سیم بنوازد...

Nicolo Paganini
Caprice No. 24 Op. 1 for Violin Solo



Original, 1.03 Mb 4:22 Minutes
Violin Salvatore Accardo

Guitar Transcription, 1.01 Mb 4:18 Minutes
Guitar Eliot Fisk

Flute Transcription, 1.18 Mb 5:03 Minutes
Flute Patrick Gallois

فاریا پیربازاری از ونکوور کانادا

 بقیه در ادامه مطلب ...


برچسب‌ها: آهنگ ویولن
ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه 20 بهمن1389ساعت 0:29 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

تا ویولنیست شدن...

بتهوون نقل میکند:

"برای ویولنیست شدن روزانه هشت ساعت تمرین تا سی سال لازم است."

منوهین درباره ویولنیست میگوید:

" نوازنده ی ویولن موجودی است مستقل .هیچ دست بیگانه ای در ملک طلق او اختیار ندارد.هیچ گوشی جز گوش او زیر و بم صدا را تعیین نخواهد کرد.او به تنهایی مخدوم است و خادم به محض اینکه آرشه اش ساز را لمس کند چالشی شگفت انگیز آغاز میشود.در این چالش که بی وقفه ادامه می یابد کسب پیروزی به تمامی بر عهده ی خود اوست.این ارتباط بین ویولن و نوازنده اش است که این ساز را منحصر فرد ساخته. ویولنیست واقعی حق ندارد خسته شود .گرچه ممکن است با ناکامی هایی مواجه شود اما هرگز نباید از پا بیفتد"

شبی پس از کنسرتی که فریتز کرایسلر ویولن زن و آهنگساز بنام قرن بیستم برگزار میکند یکی از مخاطبان کنسرت آن چنان تحت تاثیر قرار میگیرد که کرایسلر را در آغوش گرفته و میگوید :"دوست داشتم تمام زندگی خود را بدهم در عوض مانند شما ویولن بزنم." کرایسلر در پاسخ میگوید:(من هم همین کار را کرده ام) آری برای تسلط یافتن براین تکه چوب و تارهایش باید زندگی داد...

fritz kreisler

عده ای بر این باور هستند که ویولن زدن کاریست بس دشوار. بسیاری از هنرجویانی که به این ساز روی می آورند پس از مدتی از ادامه باز مانده و دلسرد میشوند و یا به سازی دیگر روی آورده و یا به طور کلی با دنیای موسیقی وداع میکنند. بالاخره سلطان سازها باید هم سخت باشد.

نوشته شده در شنبه 11 دی1389ساعت 11:30 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

هرچند آماتی و استرادیواری، در مرحله اول حرفه اش، برای سازها از ورنی طلایی رنگی گرم با سایه های مختلف استفاده می کردند اما در این زمان (آغاز قرن هجدهم) بود که استرادیواری به ورنی نارنجی متمایل به قرمز روی آورد که به استاندارد سازهایش تبدیل شد. با آغاز قرن هجدهم، استرادیواری به دوران طلایی حرفه اش رسید که تا دهه بیست این قرن ادامه داشت.

منبع : گفتگوی هارمونیک

بقیه در ادامه مطلب ...

 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه 18 آذر1389ساعت 19:27 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

آنتونیو استرادیواری (1644-1737) و جوزپه گوارنری دل جزو (1698-1744) معروفترین ویولون سازان دنیا هستند. این دو ویولون ساز که در شهر کوچک کرمونا در شمال ایتالیا زندگی می کردند، میراث بی همتایی را از خود به جای گذاشته اند. اگرچه ویولون سازی به کوشش استرادیواری و گوارنری به اوج خود رسید، اما داستان ویولون از سالها قبل تر در شهر کرمونا آغاز شده بود. آندرا آماتی (Andrea Amati) حدودا 1507 – 1577 اولین ویولون سازی است که نامش ثبت شده است و حتی احتمال دارد که مخترع ویولون نیز باشد.

منبع : گفتگوی هارمونیک

بقیه در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 9 آذر1389ساعت 20:37 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

ویولن سازی است با رپرتواری بسیار گسترده. قدمت ساخت، رسیدن به سطح کمال از حیث سازگری، جهانی بودن، گستره صوتی وسیع، قابلیت و توانمندی ذاتی در اجرای موسیقی و نقش بی مانند در همنوازی و... از مولفه هایی هستند که از گذشته تا امروز، باعث گشته اند تا آثار بی شماری توسط آهنگسازان هر دوره برای این ساز تصنیف گردد و ویولن را دارای رپرتواری بی نظیر گرداند. از این رو، آشنایی با تمامی آثار تصنیف گشته برای این ساز کاری است بس دشوار و زمان گیر وهدف از نگارش این مقاله نیز، معرفی کلیه آثار تصنیف گشته برای این ساز نیست.

منبع : گفتگوی هارمونیک

برای مشاهده آثار منتخب به ادامه مطلب بروید ...


ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه 26 آبان1389ساعت 23:14 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

گاهی می بینیم نوازندگان ویلن در ایران، با وجود سابقه زیاد در نوازندگی این ساز هنوز اشکالات ابتدایی در نوازندگی (از نت خوانی گرفته تا استیل) دارند که این موارد در کتابهای آموزشی ویلن ذکر شده ولی اکثرا" بخاطر بی دقتی این نوازندگان هنگام تمرین این کتابها و عدم آموزش صحیح از طرف هنرآموز این مشکلات با نوازنده باقی می مانند.

از این رو با ذکر چند نکته مهم به مشکلات احتمالی هنرجویان ویلن هنگام زدن کتابهای آموزشی ویلن نظیر ل ویلن، شفچیک، ولفارت و همچنین بعضی از قطعات ویلن می پردازیم.

مطالبی که در ادامه مطلب می آید، در برگیرنده نکاتی است برای یادگیری کتاب ویلن( Le Violon)...

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دوشنبه 10 آبان1389ساعت 18:26 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

قسمت سوم مهندسی صدا ( ویولن)

چگونگی صدا دهی
ارتعاشات بدنه ی ویولن
خرک و پل
 
 
چگونگی صدا دهی ویولن
صدا هنگامی ایجاد می شود که یک سطح مرتعش و هوای اطراف آن بر یکدیگر تاثیر می گذارند. همچنان که این سطح به جلو و عقب حرکت می کند، ارتعاش آن کاهش و فشار موضعی هوا افزایش می یابد . این تنوعات فشار به صورت امواج صوتی به سرعت از مرکز به اطراف حرکت می کنند، گسترش می یابند و فضای اطراف شنونده را فرا می گیرند. اولین منبع ارتعاش در ویولن، سیمی است که آرشه را روی آن می کشند و یا با انگشت به آن زخمه می زنند؛ اما عملاً این کار به خودی خود صدایی ایجاد نمی کند، زیرا بخش سطحی سیم کوچک تر از آن است که بتواند هوا را به حرکت درآورد . بدنه ی ویولن طوری طراحی شده است تا به عنوان واسطه ای میان سیم و هوا عمل کند. سیم مرتعش نیرویی را که از لحاظ زمانی متغیر است بر روی خرک تولید می کند که سبب ارتعاش تمام بدنه ی ساز به همراه سیم می شود. صدایی که ما می شنویم ناشی از ارتعاشات کوچکی است که در قسمت چوبی ساز ایجاد می شود. صدا از طریق بازآوایی و تشدیدی که در بدنه ای ویولن صورت می پذیرد، تقویت می شود و صفحات بزرگ و سبک (صفحات جلویی و پشتی)، ساز را قادر می سازند تا امواج صوتی با برد قابل توجهی ایجاد کند که از این لحاظ بی شباهت به بخش مخروطی شکل بلندگوها نیستند.
بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 7 آبان1389ساعت 23:53 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

در پست قبل کوک کردن ویولن با استفاده از تیونر شرح داده شد.اما باید این نکته را یادآور شوم که استفاده از تیونر باعث تنبلی گوش نوازنده می شود زیرا نوازنده هیچ نقشی را در کوک کردن ساز خود ایفا نمی کند.

در نتیجه راه حلی که پیشنهاد می شود استفاده از دیاپازون است.

راهنمای کوک کردن با دیاپازون در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه 5 آبان1389ساعت 13:12 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

یکی از مشکلات هنرجویان ویولن همواره کوکِ این ساز به طور دقیق و مراقبت از خالی نکردن آن و تغییر کوک برای اجرا در دستگاه های دیگر بوده است.

حال این مسئله برای سازهای نو شدت می یابد به طوریکه این سازها را باید هفته ای چند بار کوک کرد و از آنجایی که دسترسی به استاد می تواند محدود باشد بهترین گزینه تیونر خواهد بود.

راهنمای کوک کردن با تیونر در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
نوشته شده در یکشنبه 2 آبان1389ساعت 19:59 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

قسمت دوم مهندسی صدا ( ویولن)

می توانیم" راواناسترن" یا "هندو" یا ویل دو زه ایی را به عنوان قدیمی ترین خانواده بی واسطه ویلن در نظر بگیریم.
این ساز درواقع به شرایط توضیح داده شده ، جواب می دهد؛ و طبق گفته افسانه های قدیمی، پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح ابداع شده است. هنوز این ساز در چین و ویتنام استفاده می شود. یادآوری می کنیم که" آقای ترن ون" استادانه چیزی را که می توان از یک ساز بدست آورد و به ظاهر مختصر می آید را به ما نشان داد. "تبل" این ساز، از بوست مار تهیه می شد، ورباب عربها از جنس چوب است. ساز رباب در زمان جنگهای صلیبی وارد اروپا گشته است و اسم آن به ربک تغییر کرده و از آن هنوز هم در یوگسلاوی و یونان استفادهایی جاودانه می شود. ربک یک ساز مردم پسندانه بود. در زمان رنسانس ایتالیا این ساز همراه سازهای اشرافی وجود داشت.
اولین توصیف دقیق در مورد ویلن های فعلی در رساله ایی آمده است: " خلاصه موسیقی صداها آهنگها و آکورد های صدای انسانها، فلوت آلمانی، ویل و ویلن " چاپ شده در "لیون" سال 1556 نویسنده " فیلیبرت جامب دو فر" به ما آموزش می دهد که:

 ویلن کاملا برعکس ویل است، اول اینکه چهار سیم دارد، زه هایی که با یکدیگر هماهنگ هستند. به شکل یک بدن است، کمی کوچکتر، با صدایی بسیار خشن تر.

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه 29 مهر1389ساعت 10:52 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

زیباییها، ملامتهایی که در نواختن ویولن به کار می بریم، آنقدر زیادند که می توانیم ویولن را بر دیگر آلات موسیقی ترجیح دهیم؛ چون ضربه های آرشه گاهی اوقات آنقدر دلرباست که فقط می خواهیم تا آخر آن را گوش دهیم. مخصوصا با لرزشها و نوازشهای دست چب آمیخته می شود و شنوندگان ناگزیرند که اعتراف کنند :
"ویولن پادشاه سازها است"

ایده کشیدن آرشه بریک زه ایی که بر روی یک رزوناتور قرار دارد و بر اثر انعکاس صدا به لرزه در می آید، بسیار قدمت دارد و از همان زمان خانواده زه های سایشی،شامل رشته های فرعی بسیاری بوداند. زه های ویولن دارای صفات صدادار و حالت موسیقی بسیار مخصوصی است و سریع قابل شناسایی است. و ابهامی از نظر شنوایی ندارد.
ساز " ویل" با چرخ، ویولن نیست. چون، طنین صدای زه ایی که توسط چرخ برانگیخته شده با طنین صدای زه ایی که توسط یک آرشه تهیه شده از موی دم اسب برانگیخته شده، فرق می کند.
ساز "ویل" یک ویولن نیست چون گوشی ها یا بندهای آن منجر می شود که نت ها به یکدیگر متصل شوند و این یک سبک نواختن مخصوصی است.
یک ساز آرشه ای که می توان آکورد چهارتایی و سه تایی گرفت نیز ویولن نیست، چون انعکاس صداهای (رزونانس) زه های کناری، زه های دوتایی و آرپز ها (اجرای متوالی نتهای یک آکورد) و ... همانند یکدیگر نیست.
به طور خلاصه، ویولن توسط سه نکته جدا از هم مشخص می شود:

_ویولن یک ساز زه ایی است که با آرشه موی دم اسب روی آن کشیده می شود.
_دارای ظاهری صاف و صیقلی است.
_زه ها، توسط پنچ نت فاصله دار پی در پی آکورد می شود. 

پایان قسمت اول...

نوشته شده در دوشنبه 26 مهر1389ساعت 19:5 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

کنترل در اجرا

مسئله ی فشار عصبی در اجرای موسیقی مورد بی توجهی بسیاری از معلمان واقع میشود اما تحقیق نشان داده است که نود و هفت درصد نوازندگان ارکستر قبل از اجرای کنسرت تشویش و نگرانی دارند.

«برای اینکه بتوانم با یک جمعیت ارتباط برقرار کنم باید بتوانم تنها باشم.من وانمود میکنم فردی تنها هستم و سپس برای خود و پروردگارم مینوازم.»

نوربرت برینین

«حضور هنرمند هنگامی قوی تر احساس خواهد شد که هرچه بیشتر تمرکز کند و متوجه خود باشد و شنوندگان را فراموش کند.»

یهودی منوهین

 

در  ادامه مطلب نکاتی را ذکر می کنم که در کنترل و مدیریت اعصاب نقش مهمی دارند...


ادامه مطلب
نوشته شده در دوشنبه 19 مهر1389ساعت 20:6 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

ویلن الکتریک ویلنی است که به یک خروجی الکتریکی صدا مجهز شده است و معمولا دارای بدنه ی فلزی می باشد. ویلن الکتریک اولین بار در سال 1920 توسط " Stuff Smit " در موسیقی جاز و بلوز مورد استفاده قرار گرفت (البته نه به این شکل امروزی!). شرکت " Electro Stringed Instrument " در خلال دهه های 30 و 40 برای اولین بار اقدام به ساخت و فروش ویلن الکتریک نمود. کمپانی Fender ” " نیزتعدادی کمی از این ساز در اواخر 1950 به فروش رساند. می توان یک ویلن آکوستیک را نیز با افزودن یک پل فیزوالکتریک یا قرار دادن یک پیکاپ در بدنه ی آن، به یک ویلن الکتریک تبدیل نمود. البته دلیل اینکه ویلن های الکتریک ساخت کارخانه، دارای بدنه ی فلزی هستند این است که از شدت طنین تقویت شده در داخل بدنه تا حدودی کاسته شود، به خاطر آنکه ویلن الکتریک در مقایسه با ویولن آکوستیک صدایی خام تر و تیز تر دارد که در صورت بالا رفتن فرکانس، ممکن است به شدت گوش را اذیت کند. صدای این نوع ویلن مختص موسیقی راک، پاپ و سایر سبک های موجد می باشد. ویلن های با بدنه ی فلزی اصولا یک طراحی غیر سنتی و مینیمالیستیک برای کم کردن وزن دارند، لذا معمولا دارای بدنه ی نرمال، همانند ویلن آکوستیک نیستند. برای ساخت بدنه از موادی همچون فیبر های کربن، شیشه و یا کولار استفاده می شود. ویلن های الکتریک ممکن است تعداد بیشتری سیم نسبت به آکوستیک داشته باشند، حتی تا 7 سیم. کوک سیم های اضافی به این صورت می باشد:

String 5 --- Low C

String 6 --- Low C & Low F

String 7 --- Low C & F & Bb

سیگنال های ویلن الکتریک همانند گیتار الکتریک بر اثر پردازش های الکترونیکی، برای بدست آوردن صدای دلخواه بوجود می آید. ویلن های الکتریکی معمولا از پیکاپ های مغناطیسی و یا فیزوالکتریک استفاده می کنند که در پیکاپ های مغناطیسی لازم است که رشته های ویلن از جنس یک عنصرحاوی آهن باشند (مثل استیل). البته پیکاپ های مغناطیسی مشکلاتی ایجاد می کنند که باعث شده است استفاده از نوع فیزو الکتریک معمول تر شود. پیکاپ های فیزوالکتریک امپدانس خروجی بیشتری دارند و لذا می بایست آنها را به یک پیش کاو قوی متصل نمود تا سیگنال ها بافر شوند. جالب است که امروزه ویلن های الکتریکی حتی قابلیت اتصال به جانبی از طریق پورت USB 2.0 را نیز دارند (MIDI).

 

نوشته شده در پنجشنبه 15 مهر1389ساعت 16:29 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

در هنگام استفاده از آرشه ویلن باید پیچ آن را کمی سفت نموده و پس از تمرین حتما باید پیچ آرشه را شل کنید تا خاصیت ارتجاعی آن از دست نرود.

همانطور که می دانید باید از کلیفن برای ایجاد اصطکاک روی سیم ها استفاده شود که نباید مقدار آن کم و یا بیش از اندازه باشد.استفاده بیش از حد از آن باعث آسیب رسیدن به سیم ها می شود.

برای این کار به ازای هر ۳۰ دقیقه ساز زدن حدود ۱۰ مرتبه آرشه را روی کلیفن می کشیم.

چوب آرشه باید کاملا مستقیم باشد. به محض آنکه موها شروع به پاره شدن کنند، باید موی آرشه را تعویض کرد. چون اولین موهایی که از دست می روند همیشه در لبه ی خارجی آرشه هستند، موهای باقیمانده اغلب چوب آرشه را می پیچانند و کج می کنند.

چوب آرشه را با الکل پاک کنید، و دقت کنید که رطوبت به موی آرشه نرسد.

تعویض موی آرشه عملی بسیار دقیق و ظریف است و چنین کاری را باید فقط به متخصصان واجد صلاحیت سپرد.

>پویا<

نوشته شده در شنبه 10 مهر1389ساعت 16:31 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

بارها سوالاتی در زمینه مترونوم پرسیده شده است ...

 1= مترونوم چیست و چه کار بردی دارد

2= از چه زمانی باید با این وسیله کار کرد

3= آیا نوازندگان حرفه ای نیز لزومی برای استفاده از آن دارند

 4= مترونوم آیا تاثیری بر تکنیک نوازندگی نیز دارد

و ...

در ادامه مطلب می توانید جواب سوالات خود را بدست آورید ...


ادامه مطلب
نوشته شده در یکشنبه 28 شهریور1389ساعت 16:26 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

انتخاب یک بالشتک مناسب بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر بسزایی بر راحت تر نواختن ویلن داشته باشد....

 

نوع مرغوب این بالشتک ها، که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع در دو طرف خود است، میتواند مناسب ترین وضعیت ارتفاعی را به شکلی مطلوب در اختیار نوازنده قرار دهند و از دیگر سو، این بالشتک ها که در نقاط پایه ای خود به صورت مفصلی به بدنه اصلی متصل می گردند قابلیت چرخش محدود پایه ها را به بالشتک می دهد که باعث می گردد تا این ابزار از حالت بی انعطافی خارج گشته و به وضعی مناسب بدن نوازنده با ساز ارتباط یابد.

نکته مهمی که باید در این بالشتک ها رعایت گردد، وضعیت طراحی صحفه کف بالشتک و چگونگی طراحی قوس آن است، بطوریکه بالشتک کاملا بتواند از طرفی بر شانه قرار گرفته و از طرف دیگر بر روی استخوان ترقوه و کناره قفسه سینه بنشیند. بر روی صفحه کف باید از فوم یا ابر با ضخامت مناسب پوشانده شده باشد و از استفاده از بالشتک هایی که در آنها از فوم استفاده نشده و یا جنس فوم آنها کیفیت نبوده و دوام ندارند، توصیه نمی شود. در بالشتک های مرغوب پایه ها قابلیت فاصله گیری عرضی از یکدیگر راداشته و بر این اساس می توانند در ویلن هایی با اندازه های متفاوت پشت به پشت کاسه پایینی بکار روند. این قابلیت همچنین باعث می گردد تا بتوان محل قرار گیری بالشتک بر کاسه پایینی را تغییر داد و کنترل و تسلط بهتری بر ساز بدست آورد.

در اینجا باید به یکی از مهمترین مزایای استفاده از بالشتک توجه داشت و آن عدم تاثیرگذاری بالشتک در صدای حاصله از ویولن است. بالشتک باعث می گردد تا بخشی از صدای ساز که به هرحال از طریق صفحه پشتی خارج می گردد جذب پارچه لباس نوازنده نگردد و صدایی خالص از ساز حاصل گردد. ( جالب اینجاست که پارچه های با جنس های متفاوت، می تواند تاثیرات متفاوتی بر صدای ساز گذارد که امتحان آنرا برای علاقه مندان می گذاریم.)

نوشته شده در شنبه 20 شهریور1389ساعت 19:6 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

تشبیه سکوت به صفحه سفیدی که موسیقی بر آن نقش میشود، چندان صحیح نیست. در واقع سکوت، یکی از رنگهای موجود در جعبه رنگ آهنگساز است. آهنگساز یا نوازنده باید شیوه استفاده موثر از سکوت را به خوبی بشناسد.

نوشته: تایرا نفزگر Tyra Neftzger

(((سکوت یکی از رنگهای موجود در جعبه رنگ آهنگساز است))).

من غالبا به لزوم وجود یک کلاس تخصصی برای تدریس نقش سکوت...

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه 17 شهریور1389ساعت 17:10 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

ویلن به وسیله ی چرخاندن گوشی ها (Pegs) در قسمت جعبه گوشی (Pegbox) کوک می شود.از پیچ های تنظیم دقیق کوک (Fine Tuner) در قسمت زه گیر (Tailpiece) برای تنظیمات دقیقتر و جزیی تر استفاده می شود.گوشی ها جزء اجباری ویلن محسوب می شوند ولی پیچ های تنظیم اختیاری هستند هر چند معمولا در هنگام ساخت ویلن در نظر گرفته می شوند.

اکثر ویلنیست ها پیچ های تنظیم را برای هر 4 رشته دارند ولی بعضی ویلنیست های کلاسیک پیچ تنظیم را فقط برای سیم (E) استفاده می کنند.(که به نظر من کار صحیحتر این هست که روی سیم لا بگذارند!!!)

 برای کوک کردن ویلن، سیم (A) را به عنوان گام مرجع با فرکانس 440 هرتز در نظر می گیرند.می توان از یک ویلن کوک شده ی دیگر یا حتی یک ابزار موسیقی متفاوت مانند پیانو یا آکاردیون که کوک باشد بهره جست.سه سیم دیگر را می توان با توجه به فاصله ی پنجم نسبت به یکدیگر از روی (A) تنظیم نمود.البته کوک ویلن بنا به سلیقه ی ویولنیست و قطعه ی مربوطه ممکن است با حالت استاندارد تفاوت کند، مثلا در موسیقی باروک کوک ها را اصطلاحا پایین تر در نظر می گیرند تا صدای ویلن نجیب تر به نظر آید.بعد از کوک کردن سیم ها، خرک ویلن هم بررسی می شود تا اطمینان حاصل کنیم که صاف ( مستقیم ) است و درست در راستای بریدگی سوراخ (F) قرار دارد.(کمی انحراف پل علی رغم کوک خوب می تواند باعث شود که شما صدای یک ویلن استرادیواری را با یک ویلن عادی اشتباه بگیرید!).

کوک استاندارد ویلن به صورت (G-D-A-E) است.استفاده از کوک های غیر استاندارد در موسیقی کلاسیک اصطلاحا (Scordatura) نامیده می شود.به عنوان مثال در تکنوازی (Danse Macabre) ،(E) را به صورت (E flat) کوک می کنند ( نیم گام پایین تر نسبت به (E) ) برای ایجاد یک ناهماهنگی وهم آور در قطعه ی هنری.

ساز هایی از خانواده ی ویلن با 5 رشته سیم یا بیشتر معمولا در موسیقی جاز یا فولک استفاده می شوند.

پویا

نوشته شده در سه شنبه 16 شهریور1389ساعت 10:43 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

سلام بر شما دوستان هنرمند و هنردوست این وبلاگ...

در این ارسال می خواهیم درباره اندازه ویولن و اینکه که چگونه می توانیم ویلن (با اندازه)مناسبی انتخاب کنیم با هم صحبت کنیم.در این رهگذر به برخی از سوالات نیز پاسخ داده می شود مثلا ممکن است روی برخی لوازم مربوط به ویلن مانند صدا خفه کن (سوردین)چند عدد کسری دیده باشید و این سوال برای شما پیش امده باشد که مفهوم این کسرها چیست یا دوست شما از شما پرسیده ویلن شما چند چندم است و شما نتوانسته اید پاسخ مطمئنی بدهید و یا گاهی در همان روزهای اول آشنایی با ویولن که هنرجو مشغول یادگیری نحوه گرفتن ساز است ممکن است احساس کرده باشید گرفتن ساز برایتان راحت نیست و نمی توانید ان را مهار کنید خوب از کجا معلوم که ویلن شما( برای شما) مناسب است ؟

با خواندن ابن مقاله به جواب سوالات بالا خواهید رسید.

پس یه سری به ادامه مطلب بزنید.....


ادامه مطلب
نوشته شده در دوشنبه 18 مرداد1389ساعت 11:33 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

کلیفون یا Rosin

حتما تا حالا شده که از خودتون بپرسید که کلیفون چی هست و چجوری بدست میاد.....

کلیفون یا Violin Rosin از درخت کاج یا دیگر درختان مخروطی به دست می اید.این صمغ را در حالت مایع حرارت می دهند تا برخی از اجزای ان بخار شود(جدا شود) سپس در قالب های مخصوص ریخته صبر می کنند تا سرد و جامد شود.کلیفون نسبتا شفاف است و رنگ ان از زرد تا سیاه متغیر است.در دمای اتاق کلیفون معمولا جامد و شکننده است اما در دماهای بالا(دمای ذوب متفاوت است معمولا بین 100 تا 120 درجه سانتیگراد) ذوب می شود.کلیفون همچنین بسیار قابل اشتعال است و و هنگام سوختن دود سیاهی می کند و می سوزد بنابراین هنگام ذوب کلیفون باید بسیار دقت کرد.کلیفون در موادی مانند الکل اتر بنزن قابل حل است.از کلیفون و برخی مواد تشکیل دهنده ان در ساخت صابون انواع واکس ها براق کننده ها چسب ها اهار زنی کاغذ جوهر های چاپ و.... استفاده میشود.

نوشته شده در دوشنبه 18 مرداد1389ساعت 11:5 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

اگر می خواهید ویلن شما صدای خوبی داشته باشد باید به خوبی ازآن مراقبت نمایید. از آنجایی ممکن است که شما هزینه زیادی رابرای خرید یک ویلن پرداخته باشید، طبیعتا احساس می کنید که فقط نباید به دنبال یادگیری نواختن ساز باشید، بلکه یادگیری طریقه نگهداری از ساز نیز ضروری به نظر میرسد.

برخی از آسیب های رایج که ممکن است برای یک ویلن اتفاق بیافتد عبارتند از:

·        ممکن است سیم گیر ویلن بشکند.

·        ممکن است چسبندگی و اتصال دماغه از بین برود و از دسته جدا شود.

·        ممکن است خرک ویلن به طور ناگهانی شکسته و از جایش دربرود.

·        ممکن است آرشه بشکند و از هم گسیخته شود.

در ادامه نکاتی در مورد چگونگی نگهداری از ویلن آورده شده است:

(بقیه در ادامه مطلب)

 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه 23 اردیبهشت1389ساعت 19:58 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

موسيقي كلاسيك بواسطه ريتم و ملودي بر روي ساختار و تواناييهاي مغز تاثير گذار است . ريتم نسبت به افزايش سطح سروتونين توليدي در مغز كمك ميكند . سروتونين به عنوان يك هورمون عصبي عامل انتقال پالسهاي اعصاب جهت تداوم حفظ حس شادماني و سرور است . هنگامي كه مغز به توليد سروتونين ميپردازد موجب انبساط خاطر ميگردد ، در حقيقت افسردگي فرآيند ناشي از كمبود ترشح اين هورمون ميباشد . سروتونين زماني شروع به ترشح مينمايد كه مغز در معرض شوك مثبتي قرار گيرد به عنوان مثال اگر ما به نقاشي زيبايي نگاه كنيم ، رايحه ي دلپذيري به مشام ما برسد ، حس فوق العاده اي را تجربه كنيم ، غذاي مطبوعي بخوريم يا به موسيقي مسحور كننده اي گوش فرا دهيم ، مغز اجازه آزاد سازي مقدار معيني از سروتونين كه باعث تحريك و به اوج رسيدن احساسات دلپذير ميشود را خواهد داد .ريتم موسيقي همچنين ميتواند موجب تحريك ساير ضربانات طبيعي بدن مانند ضربان قلب يا امواج آلفاي مغز شود ، و همين تاثير گذاري يكي از راههاي مقابله با گسترش افسردگي و معالجه باليني است . در عوض ملودي همانند جرقه هاي شتاب دهنده و كاتاليزورهاي فرآيند خلاقيت در مغز محسوب ميشوند .

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 3 مهر1388ساعت 12:26 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

در یک گذر کوتاه:
یک ساز زهی بدون کاربرد آرشه عملا به شکلی کامل و در خور توانایی های قطعی ساز قابل استفاده نیست. همچنین،آرشه نیز بدون وجود ساززهی مربوطه بی مفهوم خواهد بود؛ این دو در تعامل کمی و کیفی با یکدیگر بوده و تاثیر گذار بر هم، از سویی دیگر باید به این نکته توجه داشت هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد که سازهای زهی صرف همواره بر سازهایی که استفاده آرشه در آن اجتناب ناپذیر است، تقدم و برتری داشته اند. سازهای زهی مدتها قبل از خانواده ویلن پدید آمده اند و در طول زمان با توجه به تغییرات متنوع در حیطه موسیقی و توانایی های بشری دچار تحولات و پیشرفتهایی شده اند.

توجه به نظریه ای مربوط می شود که اخیرا (از سال 1950) شکل گرفته و به این نکته می پردازد که آرشه از اهمیت تعیین کننده ای در کیفیت صدای یک ساز برخوردار بوده و ویژگی ها در آرشه های مختلف دارای تفاوت های چشمگیری هستند که البته شناخت آن نیز ملزم به دانش و تجربه فراوان است.

از جمله همین موارد در بخش هزینه منجر به افزایش قیمت آرشه های مختلف بوده است. تا اواخر قرن 19 آرشه به عنوان یک وسیله جانبی با درجه اهمیت ثانویه محسوب می شده و آنچنان که به ویلن ها پرداخته می شد در مورد آرشه موضوع چندان جدی تلقی نمی شده است،با این وجود اکثر هنرمندان برجسته آن زمان، همچون Joachim، ysaye از بهترین آرشه های موجود که ساخت Tourte و همکاران وی بود استفاده می کردند.

به عنوان نمونه کارگاه Hill و پسران که کار ساخت آرشه را از اواخر قرن 19 آغازکردند، آرشه سازان صاحب فن و تخصصی نظیر S.Allen و W.C.Retford را جهت این کار استخدام نمودند، که آرشه های ساخت این شرکت به همراه یک جعبه مخصوص به خریداران سازهای مرغوب ارائه می شد.

در دوران مذکور، یعنی حوالی سال 1900، بازار خریداران ویلن با عرضه زیاد و قیمت های پایین مواجه بود و در نتیجه علاقه کمتری برای خریدآرشه های جدیدی که از کیفتهای مرغوبتری بر خوردار بودند نشان داده می شد.

بعدها، شرکت تولیدیHill & Sons توانست آرشه های خود را با قیمت بالاتری عرضه کند و بهترین آرشه های این شرکت در فاصله سال های 1940-1890 تولید شد، که امروزه از جمله بیشترین تقاضا را به خود اختصاص می دهد.

ساخت وتولید آرشه توسط شرکت Hill و پسران، پس ازسال 1960، تدریجا متوقف و درسال 1992، شرکت به طور کلی فعالیت خود را متوقف کرد.

جالب توجه است که در همین دوره زمانی کشور فرانسه تبدیل به مرکز ساخت و عرضه آرشه های مرغوب شده و به تولید آرشه هایی بدست اشخاص معتبر و متخصص این کار پرداخت؛ ایتالیا نقش کوچکی در تولید آرشه های مدرن داشت وآلمان نیز نقش مهمی درتولید انبوه آرشه های متوسط و یا درجه سه وتنها یک یا دو نوع آرشه منحصربه فرد درجه یک تولید نمودو دراین بین انگلستان سازندگان معتبر محدودی را به خود اختصاص می داد.

نوشته شده در چهارشنبه 14 مرداد1388ساعت 15:9 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

ویولن  سازی تکنواز و همنواز می باشد و عضو مهم چه در ارکستر های کوچک و چه در ارکستر های بزرگ به شمار می رود. این ساز دارای چهار سیم است که برای نواختن روی شانه چپ قرار می گیرد و به کمک آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می شود. 
کوک ویولن از زیرترین سیم به بمترین سیم       می – لا – ر – سل

بنابراین اصوات سیم‌های مجاور نسبت به‌یکدیگر فاصله پنجم درست را تشکیل می‌‌دهند
این کوک ، کوک استاندارد ویولن است که در تمام دنیا از آن استفاده می شود. اما استثناهایی هم وجود دارد . مثلا در موسیقی ایرانی در دستگاههای مختلف کوک ساز برای راحتی نواختن قطعات به صورت های می – لا – می – لا و یا می – لا – ر – فا دیز و یا می – لا – ر – لا و ... در می آید.کلید مورد استفاده برای نت نویسی این ساز کلید سل می باشد.وسعت صدای ویولن از سل ( دو خط زیر حامل پنج خطی با کلید سل ) تا می ( شش خط بالای همان حامل ) می‌باشد.
در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک غربی و فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی ایرانی ( ربع پرده ) و هر موسیقی دیگر را حاصل کند.


نوشته شده در شنبه 19 اردیبهشت1388ساعت 15:4 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

از اولین سازندگان ویلن می توان به گاسپارو برتولونی ایتالیایی نام برد ، که در برخی موارد وی را مختراع این ساز می دانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولونی آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویولن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را پرورش داد. تا کنون کسی در جهان پیدا نشده که نه تنها بتواند هنر او را تکمیل نماید بلکه قادر نبوده ویولنی بسازد که از حیث زیبایی و صوت بتواند با ویولن‌های آنتونیو استرادیواریوس برابری نماید. جلا و ظاهر خوش ویولن استرادیواریوس چیزی در حد کیفیت خورشید که روی پوست ابریشمی تابیده باشد است و هم چنین نرمی و لطافت خاص و منحصر به فرد یا می‌توان گفت پختگی.
یکی از کارهای استرادیواریوس ایجاد ویولن کنسرت است که با طنین نیرومند خود در کنسرتها مقام ارجمند دارد و موسیقی بیشتر از این لحاظ مدیون استرادیواریوس می‌باشد.

تاکنون بیش از سه سده از اختراع اولین نمونه ویولن توسط گاسپارو برتولونی میگذرد و در این مدت با وجودی که کشفیات جدیدی در علوم فیزیک و شیمی نموده‌اند نه تنها نتوانسته‌اند در ساختمان ویولن تغییری بدهند بلکه از رموز کار سازندگان قدیم نیز چیزی درک نکرده‌اند.


نوشته شده در شنبه 19 اردیبهشت1388ساعت 15:1 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

به گزارش مهر، به مدت ۳۰۰ سال هيچ سازى موفق نشده است نواى موسيقى نواخته شده با ويلن هاى ساخت معروف ترين استادان ايتاليايى بين قرون ۱۷ و ۱۸ را بازتوليد كند. آنتونيو استراديوارى (۱۶۴۴ تا ۱۷۳۷) و «جوزپه گوارنرى دل جزو» (۱۶۹۸ تا ۱۷۴۴) از معروف ترين استادان ويلن ساز در دنيا هستند كه تاكنون راز صداى اعجاب انگيز سازهايشان پنهان مانده بود. اكنون محققان دانشگاه «ليدن» هلند معروف ترين ويلن هاى دنيا كه ساخته دست اين هنرمندان هستند را با كمك اسكنرهاى رزنانس مغناطيسى كه به طور معمول در پزشكى كاربرد دارند مورد بررسى قرار دادند. در اين آزمايش با كمك «سى تى اسكنر» پنج ويلن قديمى اين استادان بزرگ و هفت ويلن امروزى بررسى و مشخص شد كه تفاوت در بعضى از ويژگى هاى چوب بين اين سازهاى قديمى و امروزى، راز صداى شگفت انگيز ويلن هاى استراديوارى است.محققان توانايى اندازه گيرى خصوصيات چوب ويلن هاى اين استادان را بدون آسيب رساندن به آنها دارد. از جمله تفاوت هايى كه در خصوصيات چوب اين دو گونه ويلن پيدا شد مى توان به تراكم چوب اشاره كرد. در حقيقت چوب هايى كه اين دو ويلن ساز استفاده مى كردند بسيار همگن هستند. به گفته اين دانشمندان، درجه حداقل يا حداكثر تراكم چوب مستقيماً روى تشديد نواخت سيم ها و لرزش داخلى ساز اثر مى گذارد. اين دو سازنده ويلن در مدت حيات حرفه اى خود هزار و ۱۰۰ ساز را ساختند كه ارزش بعضى از آنها امروزه به ميليون ها يورو مى رسد.
نوشته شده در شنبه 15 فروردین1388ساعت 14:58 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

دستگاهها و آوازها

 از آنجا که «هرجا زبان از بیان قاصرآید ، موسیقی متولد می شود» ، نمی توان روح و حال و هوای موسیقی رانوشت ؛ بااین حال این مقاله برآن است تا موسیقی ایرانی را بسیار ساده شرح دهد .

دستگاهها عبارتنداز:

 1) شور   2) سه گاه    3) چها رگاه    4) همایون     5) ماهور    6) نوا     7)راست پنجگانه  


وآوازها عبارتنداز:

 دشتی ، ابوعطا ، بیات ترک ، افشاری  و بیات اصفهان

 


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 15 بهمن1387ساعت 13:23 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

 

 مراقبت و نگهداري از ساز ويولن

۱-  در هيچ شرايطي اجازه ندهيد رزين (صمغ، كليفن /Resin/) يا غبار روي بدنه ي ويولن انباشته شود. دائما ويولن را تميز كنيد و اين كار را به نرمي انجام دهيد. هرگز بخشي از سطح جلا داده شده را با انگشت لمس نكنيد، بدنه فقط بايد از طريق «زير-چانه» لمس و نگه داشته شود.

 

2-   مي توانيد از نرم ترين پارچه ي كهنه ي ابريشمي، كلينكس يا كتان استفاده كنيد. مخصوصآ كتان براي پاك كردن زير گريف، سيم گير،زير-چانه و خرك بسيار مفيد است. فضا هاي باريك شكافهاي f و خرك را با يك تكه كاغذ نازك تميز كنيد. براي جلا دادن ويولن خود، از روغن جلاي هيل (Hill) يا ساير روغن هاي مشهور به ندرت استفاده كنيد، و دقت كنيد هيچ گونه روغن يا گريس در چوب نفوذ نكند. گريف وسيم ها را هر روز با بنزين تصفيه شده و بدنبال آن با الكل يا ادوكلن بساييد و پاكيزه نگه داريد.سيم ها هنگامي كه رزين از آنها روفته وپاك شده باشد بهتر صدا مي دهند و آزاد تر ارتعاش مي كنند.

 3-  تعويض موي آرشه عملي بسيار دقيق و ظريف است و چنين كاري را بايد فقط به متخصصان واجد صلاحيت سپرد.

 4- جعبه ي گوشي بايد هنگام تعويض سيم پاك شود، و دقت شود كه گوشي ها محكم ثابت شده اند. 

 5-  از سيم هاي خوب استفاده كنيد.

 6-  چوب آرشه بايد كاملا مستقيم باشد. به محض آنكه موها شروع به پاره شدن كنند، بايد موي آرشه را تعويض كرد. چون اولين موهايي كه از دست مي روند هميشه در لبه ي خارجي آرشه هستند، موهاي باقيمانده اغلب چوب آرشه را مي پيچانند و كج مي كنند. 

 7-  چوب آرشه را با الكل پاك كنيد، و دقت كنيد كه رطوبت به موي آرشه نرسد.

نوشته شده در شنبه 20 مهر1387ساعت 0:13 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

 

_   طبيعت چوب به گونه اي است که وقتي در معرض هواي مرطوب قرارمي گيرد باد مي کند و وقتي در معرض هواي خشک قرار مي گيرد .........

 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 20 مهر1387ساعت 0:10 توسط پویا درویش Pouya Darvish|

 

 

تنه : جعبه ای که مابین تخته ی روئی و تخته ی زیرین و جداره های طرفی محصور شده است.


 
 دسته یا گردان : در واقع دنباله ی چوب آبنوس تکیه سیم هاست که محل انگشت گذاری نوازنده در قسمت بالای آن قرار دارد. نوازنده ی  ویولن قادر است ، در تمام طول چوب آبنوس انگشت گذاری کند ، انتهایدسته به جعبه ی کوچکی ختم می شود که سیم ها در درون آن به دورگوشی های کوک پیچیده می شوند.
 

 خرک :نقش خرک ان است که ارتعاش سیم ها را به طبله  و به جعبه ی ویولن منتقل می کندو نیز در داخل جعبه میله ای چوبی تقریبا زیر خرک ، اندکی بلند تر از جدار طرفی قرار داده شده که شکل گرده ماهی ، طبله و زیره را حفظ می کند.
 
 
 گریف : از آبنوس ساخته شده است و در طول گردن ویولن چسپیده است و تا میانه ی جعبه ی ساز ادامه دارد . گریف جایی است که نوازنده با انگشت خود سیم را به آن می چسباند و به این ترتیب طول
 سیم را کوتاه می کند و نت های مختلف را می نوازد.تا آخر تنه ی ویولن کشیده شده است. با زهی از جنس روده یا لاستیک به دکمه ای که در قسمت پایین جدار تعبیه شده بند می شود.


 
 سیم ها : سیم ها از جعبه ی کوچک سر ساز آغاز شده در طول چوب آبنوس ، تکیه گاه سیم ها ادامه یافته ۷ از روی خرک عبور کرده و در سیم گیر مهار می شود . سیم های ویولن قبلا از روده ی گوسفند «زه» ساخته می شد. امروزه در سیم های بم تر ، روی روده سیم  فلزی نازکی می پیچند و در سیم های زیر تر از مفتول فلزی تنها  استفاده می شود.

نوشته شده در جمعه 19 مهر1387ساعت 14:30 توسط پویا درویش Pouya Darvish|


آخرين مطالب
» نت آهنگ زیبای آرزوها (نمیشه غصه مارو یه لحظه تنها بزاره)
» نت آهنگ زیبای الهه ناز
» نت آهنگ گل گلدون
» تکنولوژی و ویولن
» نت میم مثل مادر
» خالق ناشنوا
» زمستان ویوالدی با اجرای جولیا فیشر
» بدون شرح - ویولن و آب
» بیوگرافی سیاوش زندگانى
» استاد جلیل شهناز درگذشت
Design By : Pars Skin